Jak wzmocnić odporność?

Jak wzmocnić odporność?

JAK WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ?
Czyli co sprawia, że życie w nas harmonijnie płynie?

Chiński klasyk mówi: „Tam gdzie jest przepływ jest zdrowie, tam gdzie przepływu brak — powstaje choroba”.

O CO CHODZI Z TYM PRZEPŁYWEM? 
– Czy chodzi o to, w jaki sposób przepływa przez ciebie woda? Od szklanki z wodą po toaletę? 

– Czy o to, jak bez problemów żołądkowych przechodzi jedzenie, dając Ci energię zamiast niestrawności? 

– Czy może o to, jak przepływa przez Ciebie ruch gdy tańczysz albo idziesz do sklepu? Czy twoje stawy są zdolne do tego, żeby płynnie przenosić siły? Czy oddech mocno i stabilnie płynie przez ciało? albo wręcz przeciwnie czy jest wątły i urywany?

– A co z krwią, która rozprowadza tlen, wartości odżywcze, czy ciepło? Co z limfą, w której mieszkają biali wojownicy z „Było sobie życie” (tzn. limfocyty)? Co z ruchem limfy, w której „oni mieszkają”?


8 SPOSOBÓW NA USPRAWNIENIE WEWNĘTRZNEGO „FLOW”:

1. OBECNOŚĆ

Pierwsza i najważniejsza praktyka, którą wszystkie inne mają jedynie wzmocnić — to praktyka obecności. W psychologii wyróżnia się dwa tryby funkcjonowania człowieka: tryb bycia i tryb działania. 

Tryb bycia charakteryzuje się szeroką świadomością obejmującą doznania z ciała, emocje, uczucia i myśli. 

Tryb działania to taki sposób funkcjonowania umysłu, w którym chcemy znaleźć się w jakimś oczekiwanym miejscu, a nasze działania oceniamy tylko pod względem tego czy nas do niego przybliżają czy oddalają. Nasza świadomość jest zawężona i nie wiemy za bardzo jak się czujemy. 

Używając innych słów można by określić te dwa stany istnienia jako rozluźnienie i napięcie lub tryb regeneracji i tryb reakcji stresowej. 
Jak wiadomo, dłużej utrzymująca się w ciele reakcja stresowa ma fatalny wpływ na „ilość życia w życiu”, jest przyczyną wielu chorób, problemów z trawieniem, płodnością, itd. 

2. UWAŻNOŚĆ

Pamiętaj, że twój mózg nie rozróżnia tego czy ty naprawdę czegoś doświadczasz, czy tylko o czymś myślisz — dopóki sobie tego nie uświadomisz. Bądź uważny.

3. PRZECIĄGANIE
Przeciągaj się, ziewaj i rób to codziennie! Przeciąganie jest cudownym, naturalnym ruchem, od którego możesz zacząć dzień. Ziewanie odblokuje przeponę, której ruch masuje narządy wewnętrzne – źródło witalności i odporności.


4. ODDECH
Oddychaj naturalnie – przeponowo. Wszystko w naturze ma jakiś rytm. Jak jest z twoim oddechem? Pracuj nad nieprzerywanym, płynnym rytmem oddechu. Wdech zamienia się w wydech. Wydech przechodzi płynie we wdech. Pozwól sobie na ruch centrum ciała (brzucha, boków ciała, lędźwi) na zewnątrz w każdą stronę na wdechu i z zewsząd do środka na wydechu. Relaksuj się w tym.


5. CHODZENIE
Chodź na spacery. Poruszając się na nogach kultywujesz bycie człowiekiem. Zobacz jakie te nogi są duże, na pewno mają ważne zadania do spełnienia. Jedno z moich ulubionych chińskich przysłów to: „Zdrowie pochodzi z nóg”. 
Poruszanie nogami, smarowanie stawów biodrowych, wewnętrzny rytm, który tworzy się podczas tego ruchu pozwoli ci zsynchronizować dobrze cały system. Jest tylko jeden wymóg…

Praktykuj świadomość tego, jak chodzisz – to niezwykły proces, w którym możesz się zoptymalizować. 

– Czy podczas chodzenia korzystasz dobrze z całej stopy? Gdzie jest twoja oś? 

– Czy kość ogonowa może ciążyć do dołu dając ci ugruntowanie, a czubek głowy może wyciągać cię do góry dając przestrzeń i lekkość w ruchach?

Wiesz co porusza limfą w ciele? Ruch w stawach, szczególnie w biodrach i w ramionach. To miedzy innymi od jej dobrego przepływu zależy twoja odporność. Limfa – limfocyty, komórki odporności. 

Dlaczego ludzie tzw. cywilizacji zachodu umierają gównie na choroby układu krążenia? Bo nie działają dobrze ich podstawowe pompy. Nogi, przepona i stawy wzdłuż kręgosłupa.


6. KRĘGOSŁUP
Poruszaj kręgosłupem. Zadbaj o ruchomość wzdłuż całego kręgosłupa. To tam zaczyna się unerwienie – czucie i sterowanie procesem życia. 
Wielokrotnie publikowaliśmy materiały na temat falowania kręgosłupem. Robimy też bardziej zawaansowaną wewnętrzna pracę z kręgosłupem np. na Qi-Gongu. Jesteś w stanie sam tu wiele odkryć. Zacznij czuć i ruszaj kręgosłupem. Obudź się od dołu do góry.


7. RUCH
Poruszaj biodrami, kręgosłupem i ramionami w zsynchronizowany sposób. Na każdych zajęciach w Akademii będziesz miał okazję popracować nad tym w innej odsłonie.

8. KOMUNIKACJA
Poruszaj ważne tematy z bliskimi ci ludźmi – nie czekaj aż już nie będziesz mógł ich poruszyć. 

Kolejny chiński klasyk mówi: „Wszystkie choroby biorą się ze stłumionych emocji”. 

Gdzie mieszczą się emocje? W brzuchu. 
Poruszaj brzuchem podczas oddychania i niech energia z brzucha przechodząc przez serce poruszy strunami głosowymi – wyraź to co w środku mówiąc o swoich uczuciach, wrażeniach, myślach, używając komunikatu „ja” (więcej o tym znajdziesz tu: https://bit.ly/2JK27FG). 

Jednym słowem: rozplącz język. 
Tu znowu ciekawostka. Wiesz co jest podstawowym źródłem diagnozy w Medycynie Chińskiej? Język. To czym mielisz smakujesz i zaciągasz do środka jest jednocześnie wyrazem tego co w środku. Niech twój język wyraża to co w środku – kultywujesz wtedy przepływ. 

PODSUMOWUJĄC…
Nie wiem dlaczego w podstawowych zaleceniach dotyczących zadbania o odporność, które wiszą na klatkach schodowych nie ma tych wskazówek: 
„Oddychaj naturalnie (przeponowo) i zadbaj o dłużej kontynuowany rytmiczny ruch całego ciała (np. chodzenie). Poruszaj kręgosłupem. Komunikuj spokojnie to, co czujesz.”

Luz! 
(po hiszpańsku to światło, po polsku rozluźnienie – dla mnie to jedno i to samo)
__________

Autor: Tomek Eichelberger

Zdjęcie: Natalia Miedziak-Skonieczna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *