5 Powodów dla których warto ruszać się w domu w czasie pandemii

5 Powodów dla których warto ruszać się w domu w czasie pandemii

Choć trening w pojedynkę, na 4m kwadratowych, przed ekranem komputera – nie jest szczytem marzeń dla większości z nas, to opiszę 5 powodów dla których warto – mimo wszystko – zadbać o siebie w tym trudnym czasie!

1. FILAR NOWEJ CODZIENNOŚCI
Być może w obliczu dynamicznie zmieniających się warunków życia – doświadczasz niepokoju, frustracji, zmieszania, czy strachu. I jest to całkowicie zrozumiałe. Przy tym wszystkim twoja własna praktyka ruchowa może wydawać się trywialna…

Ale regularna aktywność fizyczna, czas spędzany na dworzu i z bliskimi jest kluczowy w utrzymaniu zdrowia w tym trudnym czasie (zarówno fizycznego, mentalnego, jak i emocjonalnego). Rutyna treningowa może stać się filarem nowej codzienności, jednocześnie pomagając ci zostać silnym i uchronić się przed stresem!

2. KONSEKWENCJE SIEDZĄCEGO TRYBU ŻYCIA
Jeżeli w myśl modnego hashtag’u zostajesz teraz w domu – to jest duża szansa, że większym zagrożeniem niż pandemia są dla ciebie konsekwencje siedzącego trybu życia w izolacji. 

Siedzący tryb życia, złej jakości dieta, czy przewlekły stres to tylko niektóre z czynników, sprzyjających rosnącej “epidemii” chorób sercowo-naczyniowych, otyłości, cukrzycy, depresji, bólów kręgosłupa, problemów ze wzrokiem, czy snem oraz innych schorzeń związanych z zachodnim stylem życia.

Dla wielu ludzi codziennością jest przemieszczanie się wszędzie samochodem, praca siedząca – często przed komputerem, spędzanie wolnego czasu przed telewizorem, albo telefonem komórkowym, a aktywność fizyczna często ogranicza się do powtarzalnych ruchów i ćwiczeń.

A prawidłowe funkcjonowanie twojego organizmu jest zależne od systematycznego ruchu! Można by powiedzieć, że biologia naszych organizmów „oczekuje”, że to ruch będzie – regułą, a odpoczynek – wyjątkiem. 

3. PROFILAKTYKA
Przez wiele lat uważano, że zadaniem lekarza jest naprawienie uszkodzonej maszyny – tak jakby choroba oznaczała nieprawidłowo działającą fizjologię ludzkiego organizmu.

Jednak w większości przypadków fizjologia naszych organizmów reaguje dokładnie tak, jak powinna – na warunki życia, które sobie tworzymy. 

Ból, kontuzje i choroby to bardzo często informacje zwrotne – wysyłane w odpowiedzi na siedzący tryb życia. To sygnały, alarmujące o deficycie ruchu, albo zachwianej równowadze w twoim życiu (np. pomiędzy pracą a odpoczynkiem, czasem spędzanym na dworzu a w pomieszczeniach, czy treningiem, a czasem na regenerację).

W XVI wieku Wojciech Oczko mawiał, że „ruch zastąpi prawie każdy lek, podczas gdy żaden lek nie zastąpi ruchu”. 5 wieków później niewiele się zmieniło w tej kwestii. Mimo to obecna służba zdrowia spełnia raczej funkcję naprawczą niż profilaktyczną, a większość lekarzy zdaje się nie zdawać sobie sprawy, że niedobór ruchu jest równie niebezpieczny dla naszego zdrowia jak brak pożywienia czy tlenu.

4. RUCH ODŻYWIA CIĘ NIE MNIEJ NIŻ JEDZENIE
Powiedzmy, że dbasz o dietę i wraz z pokarmem dostarczasz sobie wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Ale skąd wiesz, że składniki odżywcze z pożywienia dotrą tam gdzie ich najbardziej potrzebujesz? 

Po zjedzeniu super-zdrowego posiłku rozpoczyna się proces trawienia, a składniki odżywcze trafiają do krwioobiegu. To krew transportuje składniki odżywcze do najdalszych zakątków ciała. Ale czy krew płynie w twoim ciele wszędzie po równo? Czy wszystkie twoje komórki potrafią pochłaniać (patrz: zjadać) składniki odżywcze z krwi?

Ruch jest kluczowym czynnikiem w procesie dostarczania tlenu i składników odżywczych do komórek ludzkiego ciała. Jednakże ruch poprawia cyrkulację tlenu i produktów przemiany materii przede wszystkim w tkankach, z których korzystamy w ruchu!

Napięte i usztywnione tkanki w twoim ciele nie mogą pochwalić się tak dobrym przepływem krwi. Choć to one najbardziej potrzebują natlenionej, pełnej składników odżywczych krwi – to dostają jej najmniej. 

Dlatego tak ważne jest, żeby twoja praktyka ruchowa uwzględniała jak najwięcej „części” ciebie i rozmaitych ustawień tych “części” względem siebie – zarówno drobnych segmentów kręgosłupa jak i dużych grup mięśniowych.

– Ruszaj swoim kręgosłupem, ramionami i nogami – w sposób, w który nie robisz tego co na dzień, 
– kiedy siedzisz – często zmieniaj pozycje, 
– kucaj zamiatając podłogę, 
– zwisaj we framudze drzwi, 
– faluj kręgosłupem, 
– chodź na spacery, 
– oddychaj pełnym brzuchem (a nawet całym sobą!)
– ruszaj sobą tak różnorodnie jak się da i sprawdź na własnej skórze, że można odżywiać się ruchem!

5. SPOSÓB NA DOBRE SPĘDZENIE ŻYCIA
Ruch to znane od wieków – lekarstwo natury. Kiedyś stanowił o przetrwaniu człowieka. Dziś odszedł w niepamięć na rzecz udogodnień cywilizacyjnych. 

I choć aktywność fizyczna nie jest już konieczna do przetrwania – to jest absolutnie niezbędna jeżeli chcesz w najlepszej możliwej jakości spędzić czas, który został nam dany na tej planecie…

…i przeżyć to życie jak na Homo Sapiens przystało! 

Jeżeli chcesz cieszyć się długoterminowym zdrowiem – musisz się ruszać. Nie ma drogi na skróty. Pora zastąpić kulturę krzesła – kulturą ruchu! 

Jeżeli przeczytałeś do końca – to czapki z głów! A teraz do dzieła! 
___
Tekst: Marta Zinserling
Konsultacja: Krzysztof Stefanek
Zdjęcie: Natalia Miedziak-Skonieczna

Literatura:
1. Zenon Ważny (2009) Nieco inaczej o kondycji współczesnego człowieka
2. Katy Bowman (2014) Move your DNA – guide to health through natural movement

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *