Siła jako trening układu nerwowego

Siła jako trening układu nerwowego

Czy wiesz, że SIŁA nie jest wyłącznie wielkością fizyczną mierzoną obwodem bicepsa, ale umiejętnością układu nerwowego?

Przez ostatnie lata spotkałem się z różnymi podejściami do treningu siłowego – od klasycznej kulturystyki i treningu fitness przez kalistenikę, trening funkcjonalny, trening naturalny, po gimnastykę czy Movement. W zależności od środowiska – zupełnie inaczej patrzy się na trening siłowy i jego cel.

PATRZĄC OD STRONY BIOMECHANIKI…

Twój układ ruchu jest sterowany przez układ nerwowy, który:
1️⃣ odczytuje dane z receptorów ciała,
2️⃣ przetwarza je,
3️⃣ a następnie wykorzystuje je do podjęcia odpowiednich czynów, wysyłając polecenia do efektorów (np. mięśni).

➡️ Stąd można rozpatrywać trening siły jako optymalizację układu nerwowego w kierunku podejmowania bardziej efektywnych wyborów.

OD CZEGO ZALEŻY SIŁA?

Siła mięśniowa zależy od wielu różnych czynników (poza obwodem bicepsa, który bezsprzecznie ma duże znaczenie), m.in. od:

  1. globalnej równowagi organizmu – na poziomie stabilności, koordynacji pracy różnych układów, jakości przepływu energii,
  2. uważności i świadomości własnego ciała oraz poziomu skupienia na danym zadaniu – innymi słowy, jeśli jesteśmy w całości obecni to potrafimy skupić wszelkie zasoby energii na konkretnym ruchu,
  3. budowy mięśnia (ilości włókien mięśniowych) – każdy aktywnie wykonywany ruch przez człowieka jest ruchem siłowym, nawet zgięcie małego palca stopy,
  4. stopnia pobudzenia jednostek motorycznych (osoby wytrenowane, przy takiej samej masie mięśniowej, potrafią procentowo wykorzystać więcej włókien w mięśniu),
  5. synchronizacji jednostek motorycznych (jeśli odpalisz wszystkie silniki w tym samym czasie – uzyskasz większą siłę jednostkową niż kiedy odpalasz je po kolei).

Patrząc na trening siłowy z tej strony łatwo jest sobie wyobrazić, że tysiące powtórzeń danego ruchu optymalizują użycie mięśni w taki sposób, że dana umiejętność staje się dla nas łatwiejsza. Innymi słowy, poprawiamy technikę ruchu i doskonalimy sposób wykorzystania zasobów energetycznych i strukturalnych. Dzięki czemu potrafimy użyć więcej siły w danym ruchu.

JAKI POWINIEN BYĆ TRENING SIŁOWY?

Z naszego punktu widzenia, aby trening siłowy był użyteczny powinien sumarycznie dawać jak najwięcej efektów.

Jeśli trening siłowy daje ci wyłącznie wyższy poziom siły w określonych, powtarzalnych ruchach to zachęcamy, żebyś zastanowił się, po co ćwiczysz.
Trenujesz siłę dla samego poczucia siły? Estetyki ciała? Czy dla użyteczności?

NAUKA UMIEJĘTNOŚCI

W naszym przypadku, trening siłowy (oprócz powyższych) wiąże się m.in. z nauką umiejętności wykonywania konkretnych ruchów.

Na powyższym filmie wykonuję prostą sekwencję (na poziomie 10-letniego gimnastyka) złożoną z elementów gimnastycznego treningu siłowego, które wcześniej trenowałem w izolacji: Skin the Cat, Rings Muscle Up, Front Roll, Back Lever, Front Lever.

W wielu środowiskach treningowych nauka umiejętności jest odstawiona na bok kosztem wyglądu i/lub wyników liczbowych.

Trenuj z głową…

Aby mądrze trenować siłowo warto brać pod uwagę:

❓ Czy dany poziom siły będzie mi w czymś później przydatny?
❓ Czy dzięki niemu się czegoś nauczę?
❓ Czy wytrenowana przeze mnie siła jest możliwa do wykorzystania w innych dziedzinach ruchu?

TRENING Z MASĄ WŁASNEGO CIAŁA

Nie od dziś wiadomo, że siła gimnastyków przekłada się na inne dyscypliny np. podnoszenie ciężarów, zapasy, CrossFit, czy armwrestling. Ale w drugą stronę to już niekoniecznie zadziała…

➡️ Wynika to z maksymalnego wykorzystania możliwości ciała, bazując na dźwigniach i wewnętrznej synchronizacji szlaków ruchowych.

ZACZNIJ OD PODSTAW!

Jeśli szukasz dla siebie mądrego sposobu na trening siłowy, a chcesz zacząć od dobrych funkcjonalnych podstaw:
✔️nauczyć się techniki ruchów,
✔️ poznać narzędzia do zrobienia swojej pierwszej dobrej pompki, podciągnięcia, czy muscle upa,
✔️ oraz uczyć się ciekawych możliwości wykorzystania siły w ruchu…

Od niedawna obsługujemy również uczniów zdalnie! 🌍

Autor: Michał Baba Baciński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *